TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Szkoła Doktorska

Minigranty

W dniu 13.12.2024 zostanie uruchomiona druga edycja konkursu na minigranty dla doktorantów Szkoły Doktorskiej Politechniki Wrocławskiej według zasad określonych w ZW 104/2024.

Celem minigrantów jest wsparcie aktywności naukowej doktorantów, związanej z tematyką doktoratu, w wymienionych poniżej kategoriach:   

  • zakup aparatury, urządzeń, materiałów lub odczynników niezbędnych do prowadzenia badań, zakup usług związanych z realizacją badań;
  • pokrycie kosztów krótkoterminowego wyjazdu naukowego;
  • udział w konferencjach naukowych;
  • udział w warsztatach, szkoleniach.

Wniosek w formie papierowej z podpisami promotora, opiekuna projektu oraz kierownika katedry/instytutu należy złożyć do dnia 20.01.2025 godz. 14:00 w biurze Szkoły Doktorskiej (pok. 313, bud. A-1). Skan wniosku (plik pdf) oraz wersję bez podpisów (plik pdf) należy wysłać na adres mailowy: minigranty@pwr.edu.pl.


Kto może złożyć wniosek?

O minigrant może ubiegać się doktorant Szkoły Doktorskiej Politechniki Wrocławskiej 2, 3 lub 4 roku (z wyłączeniem doktorantów wdrożeniowych), który w ciągu ostatnich 12 miesięcy, do momentu składania wniosku, nie był kierownikiem projektu lub zadania badawczego w projekcie badawczym oraz którego kształcenie w Szkole Doktorskiej, określone w Indywidualnym Planie Badawczym, nie kończy się w trakcie realizacji grantu. W danym konkursie doktorant może złożyć tylko jeden wniosek.


Ile może wynosić kwota grantu?

Doktorant może ubiegać się o finansowanie grantu w kwocie do 20 000 zł.


Formularz wniosku

Wniosek zawierający opis i kosztorys projektu należy przygotować zgodnie z wzorem  określonym jako załącznik nr 1 do ZW 104/2024.


Kto może pełnić rolę opiekuna projektu?

Rolę opiekuna projektu, a tym samym dysponenta budżetu grantu, może pełnić promotor lub promotor pomocniczy doktoranta lub w uzasadnionych przypadkach inna osoba co najmniej ze stopniem doktora zatrudniona w Politechnice Wrocławskiej.

W przypadku uzyskania finansowania grantu, doktorant staje się jego kierownikiem merytorycznym, a opiekun projektu staje się kierownikiem projektu, tj. dysponentem budżetu. Grant realizowany jest w jednostce, której pracownikiem jest opiekun projektu.


Do kiedy i gdzie należy złożyć wniosek?

Wniosek w formie papierowej z podpisami promotora, opiekuna projektu oraz kierownika katedry/instytutu należy złożyć do  dnia 20.01.2025 godz. 14:00 w biurze Szkoły Doktorskiej (pok. 313, bud. A-1). Skan wniosku (plik pdf) oraz wersję bez podpisów (plik pdf) należy wysłać na adres mailowy: minigranty@pwr.edu.pl.


Jak przebiega proces oceny wniosku?

Konkurs przeprowadzają Komisje konkursowe składające się z osób reprezentujących dyscyplinę naukową, w której kształcony jest doktorant. Skład Komisji jest ustalany przez przez Przewodniczącego Rady Dyscypliny Naukowej lub upoważnioną przez niego osobę, a następnie akceptowany mailowo przez Radę Doktorantów. Członkowie Komisji konkursowej zatrudnieni w Politechnice Wrocławskiej, reprezentują dyscyplinę naukową zgodnie z oświadczeniem upoważniającym Uczelnię do zaliczenia do liczby N pracowników prowadzących działalność naukową w dyscyplinie naukowej.

W skład Komisji konkursowej wchodzą:

  • dwie osoby zatrudnione w Politechnice Wrocławskiej oraz posiadające stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora.Spośród tych osób Przewodniczący Rady Dyscypliny naukowej lub upoważniona przez niego osoba wskazuje przewodniczącego komisji;
  • jedna osoba zatrudniona w Politechnice Wrocławskiej oraz posiadająca stopień doktora;
  • jedna osoba kształcąca się w Szkole Doktorskiej Politechniki Wrocławskiej w dyscyplinie naukowej, w której kształcony jest doktorant, wskazana przez Radę Doktorantów.

W skład Komisji konkursowej nie mogą wchodzić: promotor, promotor pomocniczy, opiekun projektu doktoranta oraz wnioskodawca. Komisje konkursowe sporządzają listę rankingową dla wniosków w danej dyscyplinie, a następnie przekazują je do Dziekana Szkoły Doktorskiej. Rozstrzygnięcia Komisji konkursowej są ostateczne i nie przysługuje od nich odwołanie.

Spośród wniosków niezakwalifikowanych do finansowania, które uzyskały najwyższe wyniki punktowe, powstaje rezerwowa lista rankingowa zawierająca maksymalnie po jednym wniosku z każdej dyscypliny naukowej. Dziekan Szkoły Doktorskiej na podstawie protokołów z poszczególnych dyscyplin naukowych określa sumę środków nieprzyznanych w dyscyplinach naukowych i przyznaje środki wnioskom znajdującym się na rezerwowej liście rankingowej w kolejności zgodnej z liczbą uzyskanych punktów. W przypadku remisu o kolejności na liście rankingowej decyduje punktacja uzyskana w cząstkowych kryteriach oceny.

Wyniki konkursu zostaną udostępnione na stronie internetowej Szkoły Doktorskiej do dnia 13.02.2025.


Co jest brane pod uwagę przy ocenie wniosku?

W ocenie wniosków brane są pod uwagę następujące kryteriów punktowych:

  • Ocena wpływu proponowanych działań na realizację pracy doktorskiej: 0-30 pkt.
  • Ocena merytoryczna projektu: 0-30 pkt.
  • Ocena zasadności kosztorysu: 0-15 pkt.
  • Wykonalność projektu: 0-10 pkt.
  • Wnioskodawca nie jest wykonawcą w projekcie badawczym w miesiącu składania wniosku (01.01-31.01): 10 pkt.
  • Międzynarodowy charakter projektu potwierdzony załącznikiem: 5 pkt.

Ostateczna ocena wniosku określana jest jako wartość średnia z ocen członków Komisji konkursowej, podanych w skali od 0 do 100 punktów. Aby uzyskać zgodę na finansowanie projektu, wniosek musi uzyskać co najmniej 50 punktów.

Jako charakter międzynarodowy projektu rozumie się badania prowadzone we współpracy z zagranicznym ośrodkiem naukowym lub badawczym, bezpośrednio powiązane z tematyką rozprawy doktorskiej doktoranta. Ubieganie się o finansowanie wyjazdów oraz współpraca międzynarodowa muszą być potwierdzone pisemnie lub mailowo przez wskazany we wniosku ośrodek naukowy lub badawczy. Potwierdzenie należy dołączyć do wniosku. Udział w konferencji o zasięgu międzynarodowym nie wypełnia kryterium międzynarodowego charakteru projektu.

Ponadto, każdy wniosek musi spełniać następujące kryteria dopuszczające:

  • Projekt jest powiązany z tematyką rozprawy doktorskiej.
  • Wnioskodawca nie uzyskał finansowania w poprzednich edycjach konkursu.

Szczegółowa tabela oceny wniosku znajduje się w załączniku nr 2 do ZW 104/2024.


Kiedy i jak zostaną ogłoszone wyniki?

Wyniki konkursu zostaną udostępnione na stronie internetowej Szkoły Doktorskiej do dnia 13.02.2025.


Ile wynosi budżet konkursu oraz kwoty przeznaczone dla poszczególnych dyscyplin?

Decyzją Rektora Politechniki Wrocławskiej budżet konkursu w roku 2025 wynosi: 1 100 000 zł.

Na finansowanie grantów doktorantów kształcących się w danej dyscyplinie naukowej przeznaczana jest kwota proporcjonalna do liczby doktorantów kształcących się w tej dyscyplinie naukowej na 2, 3 i 4 roku Szkoły Doktorskiej (z wyłączeniem doktorantów wdrożeniowych) w stosunku do ogólnej liczby doktorantów na 2, 3 i 4 roku Szkoły Doktorskiej (z wyłączeniem doktorantów wdrożeniowych):

  1. Architektura i urbanistyka: 70 000 zł.
  2. Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne: 130 000 zł.
  3. Informatyka techniczna i telekomunikacja: 130 000 zł.
  4. Inżynieria biomedyczna: 40 000 zł.
  5. Inżynieria chemiczna: 80 000 zł.
  6. Inżynieria lądowa, geodezja i transport: 50 000 zł.
  7. Inżynieria materiałow: 20 000 zł.
  8. Inżynieria mechaniczna: 120 000 zł.
  9. Inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka: 120 000 zł.
  10. Matematyka: 60 000 zł.
  11. Nauki chemiczne: 160 000 zł.
  12. Nauki fizyczne: 90 000 zł.
  13. Nauki o zarządzaniu i jakości: 30 000 zł.

Jaki jest czas realizacji grantu?

W pierwszej edycji konkursu można ubiegać się finansowanie grantów trwających:

  • Od 01.03.2025 do 15.12.2025 dla doktorantów 2 i 3 roku .
  • Od 01.03.2025 do 15.08.2025 dla doktorantów 4 roku.

Ile razy można uzyskać grant?

Doktorant może otrzymać tylko jeden grant w okresie kształcenia w Szkole Doktorskiej.


Jak wygląda realizacja i rozliczenie grantu?

W przypadku uzyskania finansowania grantu, doktorant staje się jego kierownikiem merytorycznym, a opiekun projektu staje się kierownikiem projektu, tj. dysponentem budżetu. Grant realizowany jest w jednostce, której pracownikiem jest opiekun projektu.

Zakończenie finansowania projektu:

  • Do dnia 15.12.2025 dla doktorantów 2 i 3 roku.
  • Do dnia 15.08.2024 dla doktorantów 4 roku.

Wymaganym do rozliczenia grantu jest złożenie sprawozdania z realizacji grantu według załącznika nr 5 do ZW 104/2024 oraz spełnienie przynajmniej jednego z poniższych wymagań:

  • złożenie aplikacji grantowej umożliwiającej uzyskanie grantu zewnętrznego w ramach konkursu  (ERC, ESA, NCN, NCBiR, NAWA, FNP, MEiN);
  • co najmniej jedna publikacja naukowa opublikowana lub zaakceptowana do druku w czasopiśmie wymienionym w Wykazie czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych (lista ministerialna);
  • wystąpienie ustne na konferencji naukowej o zasięgu krajowym;
  • wystąpienie ustne na konferencji o zasięgu międzynarodowym;
  • prezentacja posteru na konferencji o zasięgu międzynarodowym.

Rozliczenia projektu powinno nastąpić:

  • Do dnia 15.01.2026 dla doktorantów 2 i 3 roku.
  • Do dnia 15.09.2025 dla doktorantów 4 roku.

Termin rozliczenia grantu nie może nastąpić później niż data zakończenia kształcenia w Szkole Doktorskiej.

Doktorant zobowiązuje się do umieszczenia w publikacji naukowej/prezentacji/posterze informacji o pochodzeniu środków użytych do przeprowadzenia badań/udziału w konferencjach jedno z dwóch następujących oświadczeń:

  • Praca została dofinansowana z projektu Minigrantów dla doktorantów Politechniki Wrocławskiej
  • The work was supported by the project Minigrants for doctoral students of the Wroclaw University of Science and Technolog.

Projekt kończy się złożeniem przez doktoranta sprawozdania w biurze Szkoły Doktorskiej zgodnie z załącznikiem nr 5 do ZW 104/2024.

Politechnika Wrocławska © 2024